" />

Stoptips: stoppen met roken tips!

Stoppen met roken met Hypno2 en andere methodes

Stoptips: Bewezen effectieve tips om te stoppen met roken

Hoe werkt verslaving?

Roken is een zeer verslavende gewoonte. Een gewoonte is al niet gemakkelijk te veranderen maar je ondervindt geen lichamelijk of geestelijk ongemak wanneer je de gewoonte veranderd. Een gewoonte is om je koffie met melk en suiker te drinken of het lepeltje in je kopje naar links te roeren. Hoe anders is dit met een verslaving. Proberen te breken met een verslaving kan je hele leven ontwrichten. Een verslaving aan genotsmiddelen kent veelal twee aspecten. Een lichamelijk aspect; oftewel het doet iets met je lichaam dat je als prettig ervaart. En een geestelijk aspect; het doet iets met je gevoel, met je emoties. Je welbevinden stijgt bij gebruik van het middel. Ook bij jouw rookverslaving is dit zo. Je lichaam heeft behoefte aan nicotine, je krijgt er een rustig gevoel van of juist energie en het stilt ook nog eens de honger! Mentaal gezien is het verslavingsaspect bij roken nog veel sterker: Het helpt je aan goed gevoel! Oftewel in tijden dat je je niet goed voelt, helpt de sigaret je om je beter te voelen. Het is je trouwe maatje in donkere tijden, je steun en toeverlaat in tijden van stress en spanning. Maar je trouwe vriendje is er ook altijd bij als je blij bent en aan het ontspannen bent. Een glaasje wijn? Een kopje koffie? Met een sigaret! Je verslaving heeft dus een impact op je emoties. Een aantal stophulpmethodes doet daar heel geheimzinnig over en beloven je de ware reden te vertellen waarom je rookt. Wel, die staat hier gewoon opgeschreven. Je geestelijke verslaving aan roken heb je omdat je door te roken een middel hebt gevonden om je beter te voelen. En wie wil nou niet?

Het geestelijke verslavingsascpect is voor jou, net als eigenlijk voor alle rokers, het moeilijkst te overwinnen. Stel je maar voor hoe jij zodadelijk in tijden dat je spanning ervaart niet mag roken. En, smaakt je biertje nog wel net zo lekker zonder sigaret? En hoe ga je na gedane arbeid een momentje voor jezelf nemen zonder te roken?

Als ver-slaafde voel je afhankelijkheid van het middel. Je kunt je niet meer goed voelen zonder. En dat is wat breken met welke ver-slaving dan ook zo moeilijk maakt!

Er ontstaat ook een tweestrijd in jezelf. Aan de ene kant is er een deel in jezelf dat zegt dat je moet stoppen met roken maar aan de andere kant heb je ook een deel dat zegt “Ach eentje maar , morgen stop je” of dat zegt: “Mag ik ook even een momentje voor mezelf?”Deze tweestrijd maakt het nog moeilijker om te stoppen. Op onbewust niveau ondermijnt het je zelfvertrouwen. Je krijgt iets van “Ik kan alles, waarom niet stoppen met roken?”.

Omdat roken tot voor kort als net zoiets normaals werd gezien als het drinken van een kop koffie, word dit geestelijke verslavingsaspect volledig onderschat. We proberen ons rookgedrag nog steeds te zien als een kwalijke gewoonte en niet als een verslaving.

Op het moment dat je stopt met roken ben je nog niet uit je verslaving gestapt. Stivoro heeft al in een onderzoek aangetoond dat slechts 5% van de rokers erin slaagt om “cold turkey” zonder hulpmiddelen te stoppen en gestopt te blijven.

Als je echt definitief een niet-roker wil worden dien je verslaving dus van meerdere kanten te bekijken: het lichamelijke aspect en het geestelijke ascpect dat dus nog veel sterker is.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*