" />

Stoptips: stoppen met roken tips!

Stoppen met roken met Hypno2 en andere methodes

Stoptips: Bewezen effectieve tips om te stoppen met roken

Angst om te stoppen?

Tijdens de eerste sessie in mijn praktijk, vraag ik altijd halverwege aan de client: “Als je er nu aan denkt om nooit meer te roken, wat gaat er dan door je heen?” Het antwoord is in veel gevallen “Angst” of “Stress”. Het is angst dat de roker uiteindelijk tegenhoudt om het besluit te nemen nooit meer te roken. Angst voor het nare gevoel van spanning en slecht gehumeurdheid, soms zelfs agressiviteit! De angst het nooit meer zo gezellig te hebben of het rustpuntje in iemands leven te verliezen. Het kleine beloninkje na gedane arbeid of juist het moment van rust voorafgaand aan actie ondernemen.

 

Voor veel rokers is deze omgeving van angst al voldoende om niet eens te beginnen aan het stoppen met roken! Laten we eens wat dichter naar die angst kijken. Is het zo dat wanneer je niet meer rookt, je dood neervalt omdat je geen nicotine meer binnen krijgt? Of, kun je niet meer eten, opstaan werken, naar huis toe lopen? Neen. De ontwenningsverschijnselen van nicotine zijn niet eens zo sterk. Fysiek gezien is het onthouden van nicotine niet gevaarlijk. Daar is de roker dus niet bang voor. De roker is wel bang voor de angst niet meer behoorlijk te kunnen functioneren.  Het niet stoppen met roken wordt zo een angst voor de angst. En bovendien een angst die feitelijk niet klopt. Het volgende filmpje vertelt iets meer over angst om te stoppen met roken.

Onthouding van nicotine geeft geen zware druk op het lichaam. Het geeft zelfs een snelle verlichting in de vorm van meer lucht in de longen en meer helderheid in het hoofd. Bovendien maakt het je een stuk rustiger omdat roken de zenuwen prikkelt. De roker is dus bang voor angst. Vraag jezelf maar eens af wat het allerergste zou zijn dat er zou kunnen gebeuren als er vanaf nu geen sigaretten meer op de wereld verkrijgbaar zouden zijn. En iedereen plotsklaps zou moeten stoppen met roken. Wat gebeurt er dan?

Maar goed, dat neemt niet weg dat de angst van jou als roker er wel degelijk is. Hoe ga je hier mee om? Hoe kun je dit voorkomen? Want als je bang bent krijg je juist meer trek in roken. Eerlijk gezegd is dat nu juist een van de aspecten die we behandelen in de Hypno2 praktijken. Maar, dan ben ik reclame aan het maken. Een goede tip is in je voorbereiden heel duidelijk vast te stellen wat het positieve doel is dat je bereikt door een niet-roker te worden. Hoe zul je je anders voelen? Hoe zul je het lichamelijk merken dat je een niet-roker bent geworden? Wat zijn de positieve effecten? Schrijf ze op, herhaal ze en concentreer je daarop in plaats van de angst. 

Alles wat je aandacht geeft groeit!  Focus je op wat je bereikt als je stopt met roken. Niet op wat je niet meer wilt….

Wil je reageren? Graag! Stuur ons je reactie en ontvang gratis deel I van de cursus Rookvrij ook jij van Hypno2!  Wil je een stukje luisteren van de Hypno2 thuis cursus?  Klik dan hier.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*